L’estat actual de la situació catalana ha anat penetrant en el subconscient
de molts de nosaltres, de manera que et fa reflexionar sobre coses que en altres
moments no se t’haurien passat pel cap.
La vigília de la “Via Catalana” (Diada (11/IX/2013)) vaig escoltar el “Don
Carlo” de Verdi en la versió de Claudio Abbado amb sis cantants excepcionals
(Domingo, Ricciarelli, Valentini-Terragni, Nucci, Raimondi, Ghiaurov). Per mi
és la millor òpera verdiana i el ritme arrebatat i la riquesa melòdica que transmet
se’m va quedar al cap, fins el dia següent, mentre baixàvem fins les Cases
d’Alcanar per afegir-nos a la Via. Les impressions d’aquella tarda, molt
intenses, plenes d’ambient festiu, cotxets de criatures, avis reviscolats,
estelades amb tot tipus de combinacions heterodoxes, se’m van barrejar amb la
música interioritzada i no vaig poder sostreure’m a relacionar ambdues coses en
el llarg viatge de tornada.
No es tractava d’una primera connexió simplista entre el conegut cor de
Nabucco, amb que els italians demanaven la independència, respecte dels eslògans
sentits a la Via. Tampoc estava molt temptat en refrescar la comparació,
històricament irreprotxable, entre la temàtica político-ideológica-religiosa
del drama de Schiller (Felip II – La Inquisició – les reivindicacions de
Flandes) i l’actualitat espanyola-catalana, encara que ho hagués pogut fer
fàcilment i amb fonament. (Doncs d’allà venen molts dels nostres mals actuals)
El que potser em va interessar més com a reflexió va ser establir la
semblança entre la profunda arrel popular de l’òpera verdiana respecte el
mateix caràcter de la manifestació del milió sis-cents mil catalans, sense que
això revestís cap símptoma de populisme, sinó que desprenia, en les dues
situacions, autenticitat, naturalitat i creativitat, és a dir, que ambdos fets
poden ser analitzats com a obres d’art (precisió tècnica, ritme impecable,
instrumentació límpida, creativitat emotiva).
El “Don Carlo” de Verdi és el prototipus d’òpera romàntica en la que la inversemblant
ficció argumental i l’atrezzo clàssic de claustres, aparicions, misteris en la
foscor, etc., ve compensat, en canvi, per un estudi acabat de la psicologia
dels sis personatges bàsics com no s’havia produït des de les òperes de
Mozart-Da Ponte. Aquest contrast, aquest “distanciament” entre ficció històrica
i realitat humana, sempre actual, dóna a la òpera l’ interès que, moltes vegades, evitaria fer postes en escena “modernes” (És el mateix
que ens passa quan escoltem a Shakespeare, o llegim Dickens o Balzac: no ens
costa gens transcendir el seu moment històric)
Un gran pensador oxfordià, Isaiah Berlin, va fer un penetrant anàlisis de
l’obra de Verdi, a qui, amb el clàssic empirisme anglès, classificava en el grup dels
“ingenus”, concepte més complexe que el del significat immediat: efectivament
Berlin deia de Verdi que té el do d’una visió directa de la realitat, sense cap
necessitat d’anar més enllà cap a un “infinit inassequible” (referència a
Wagner). El coneixement directe de les emocions humanes (i Verdi en tenia molta
experiència) és suficient per a conformar el seu background expressiu. La seva
música reflexa el seu temps i la societat de la que ha sorgit i amb això n’hi
ha prou per ser genial. Verdi es col·loca simplement com un membre més de la
societat civil i des d’aquest context observa i crea, sense entrar en
especulacions de geni solitari o artista marginal.
Si fem la transposició mental del Don Carlo a la nostra interioritat, hi
llegim tantes emocions primordials com: l’amor eròtic, l’amor a la pàtria,
l’amor patern i filial, l’amistat, l’odi, la gelosia, la bogeria, la soledat,
l’alegria, el poder i la compassió, i tot això està explicat en clau de
sentiments però passat per un rigorós anàlisis de la seva justificació
psicològica i per una forma musical ajustada a aquesta dualitat
sentiment-racionalitat. Una forma musical que d’acord amb Verdi ha de tenir
“foc, esperit, vigor i entusiasme”.
Aconseguir aquestes quatre qualitats, moltes vegades, en l’òpera europea s’ha
aconseguit amb un discurs musical tronat, anacrònic, falsament romàntic, però
en Verdi la genialitat en la concisió, en la varietat, en la agilitat
narrativa, mitjançant un ritme poderós, i una instrumentació transparent, fan
que tot sembli natural, fàcil, com ho són “les noces de Fígaro” o el “Don
Giovani”,. En cap dels increïbles embolics argumentals de l’obra hi ha un gram
de trascendentalisme, nomes una música culta i subtil, natural i senzilla,
coneixedora tant dels arguments psicològics de Shakespeare com de la tramoia
teatral de la “Comedia dell’Arte”.
M’agradaria, a tall d’exemple, mencionar tres fragments de D. Carlo que al
meu entendre, s’ajusten al criteri d’autenticitat, de relació sublim entre
idees i música:
L’escena entre D. Carlo i Rodrigo, al final de la 1a escena del segon acte
(versió 1886), presenta dos temes simultanis, l’amor malenconiós de D. Carlo
per Isabel i la implicació política de D. Rodrigo a favor dels flamencs. Ambdós
amics entenen els respectius problemes i l’amistat
és la llei que compromet un amb l’altre en un jurament conjunt de viure i, si
cal, morir ensems: “Dio, que nell’alma infondere ...”.(Déu, tu que has volgut
infondre en la nostra ànima, l’amor i l’esperança, tens que il·luminar en el
nostre cor el desig de llibertat). Els dos canten en duo perfecte, expressant
rítmicament la decisió, en una melodia inoblidable, que inicia en to menor i
modula magistralment fins arribar al final amb el tutti dels metalls de
l’orquestra. Són cinc minuts que posen la pell de gallina i fan plorar d’entusiasme.
El segon fragment és l’ària del rei Felip II, en el començament del quart
acte, que comença amb la trista melodia del cello, expressant la solitud del monarca més poderós de la terra (!), que
va dient, capficat, d’Isabel: “Ella giammai m’amó” (Ella mai m’estimà), mentre
l’orquestra acompanya aquestes tristes meditacions amb unes escales ascendents
i oscil·lants, per entrar desprès en el tristíssim tram de l’ària “Dormiró sol
nel manto mio regal...” (No podré dormir, revestit del meu mantell real), una
de les àries per baix més impressionants. (En aquesta òpera es nota la
predilecció de Verdi per les veus baixes, sense desmerèixer a les dues
sopranos)
El tercer fragment s’inicia en la segona escena del quart acte, amb un moment
orquestral extraordinari: la corda baixa va bategant ominosament com anunci de
la tragèdia que s’acosta, mentre l’oboè recorda la promesa de lleialtat dels
dos amics. Un sicari dispara contra Rodrigo i aquest s’acomiada de D. Carlo:
“io morró ma lieto in cuore” (Jo moro amb el cor joiós) en una altra ària
antològica del baríton, mentre lluny es van sentint les inconfusibles notes
repetides del crit a la llibertat.
Ni la meva qualitat d’amateur musical, ni el caràcter d’aquest article em permeten
aprofundir en el gaudi que significa
escoltar “Don Carlo”, sigui en la versió de Abbado o les de Giulini o Pappano.
Raó, sentiment, amor, deure, política, solidaritat, són presents a D. Carlo com
vaig pensar que també eren presents en la llarga i immensa corrua de la Via Catalana, amb el mateix caràcter
“ingenu” que Berlin adjudica a Verdi, sense crispacions ni estilismes retòrics,
amb “una visió directa de la realitat”, amb un clam “silenciós” de sentiments
que es basen en l’anàlisis de l’Història, i com deia Suso de Toro “los catalanes,
en su diada, fueron ciudadania libre y algre frente a canallas amargados y
matones... La Vía Catalana fue el resultado de un trabajo organizativo de
meses, cada persona se anotó y se dirigió al lugar donde le correspondía en el
mapa de la cadena.”
Vaig pensant... Verdi, concisió, varietat, agilitat narrativa, ritme
poderós (I, inde, indep...) instrumentació transparent, un moviment coral
immens (sis-centes assamblees locals, ni Berlioz hauria pogut somiar-ho per les
seves multitudinàries celebracions a la “Salle des Machines” de l’Exposició de
París).
Les formes de manifestar-se la naturalesa humana han evolucionat cap a
processos intel·lectualment oberts, democràtics, participatius i tant el D.
Carlo de Verdi com la Via Catalana constitueixen sengles al·legats d’una
societat civil en contra del Poder.
I Berlin, acaba el retrat de Verdi: “un creador autosuficient, absorbit pel seu art, ambdós una sola cosa, intentant utilitzar-lo sense cap ulterior propòsit, el deu totalment
amagat en el seu treball, sever,
ferotge, suspicaç a qualsevol curiós
sobre la seva vida íntima, completament, severament impersonal, irònicament objectiu, ...”
Lluís Domènech Girbau
No hay comentarios:
Publicar un comentario